poniedziałek, 25 marca 2013

Land of fire

direct Facebook swap (wysłana z Estonii)
Halló, sjáumst!*

Z pełnym przekonaniem mogę stwierdzić, że żadne państwo w Europie nie fascynuje mnie tak bardzo jak Islandia, a i w rankingu światowym pewnie przoduje. W sumie nie pamiętam skąd i jak zaczęła się u mnie fascynacja tym krajem, ale trwa już bardzo długo. Ubolewam jedynie nad tym, że do tej pory nie otrzymałam pocztówki wysłanej z Islandii. Mam już kilka w moim zbiorze, niestety żadna z nich nie ma tamtejszego znaczka. Ta której zdjęcie zamieściłam obok wysłana została z Estonii. Stąd też moja wielka prośba do Was: jeśli wiecie jak zdobyć kartkę z tego kraju (wymiany, osoby prywatne etc.) proszę o kontakt :)
Co do samej Islandii. Zawsze gdy pomyślę o tym kraju, oczyma wyobraźni widzę zamglone porty, postawnych mężczyzn w długich brodach oczyszczającymi rybackie sieci. Niesamowite! Wielokrotnie miałam możliwość oglądania zdjęć i prezentacji multimedialnych z wypraw wielu ludzi do Islandii i za każdym razem razem mówię sobie, że w końcu i moja noga postanie na land of fire, kryjącej wiele zagadek i tajemnic, jak mniemam. Na niezwykłość Islandii składa się głównie jej położenie oraz uwarunkowanie geologiczne. Islandia jest najmłodszym obszarem kontynentu europejskiego. Położona na "gorącym punkcie" Grzbietu Śródatlantyckiego, posiada wiele, w tym czynnych, wulkanów, m.in. Heklę, Katlę, Askję, Grimsvötn, Hvannadalshnúkur (najwyższy szczyt kraju). O aktywności wulkanicznej świadczą także liczne gorące źródła oraz gejzery (samo słowo jest pochodzenia islandzkiego). Kraj w dużym stopniu wykorzystuje tanią energię geotermalną do ogrzewania mieszkań.
Zgodnie z nazwą, Islandia to także "kraj lodu" – około 11 proc. powierzchni tego wyżynno-górzystego kraju zajmują lodowce. Największe z nich to: Vatnajökull – 8300 km², Langjökull – 953 km², Hofsjökull – 925 km², Mýrdalsjökull – 596 km² oraz Drangajökull – 160 km².
Linia brzegowa wyspy jest dobrze rozwinięta. W licznych zatokach i fiordach ulokowały się mniejsze lub większe osady. Głównym miastem państwa jest jego stolica Reykjavík. To właśnie z Reykjaviku pochodzi moja pocztówka, osobiście kupiona tam przez nadawczynię.
Islandia należy do najpóźniej zasiedlonych obszarów Europy. Pierwsi osadnicy pojawili się w roku 874. Byli to norwescy wikingowie oraz celtyccy (szkoccy i iryjscy) osadnicy. Fakt ten również oddziałuje na moją wyobraźnię :)
Oprócz niesamowitej przyrody i warunków naturalnych, podobno jedzenie także jest oryginalne... :) Mam nadzieje, że kiedyś się o tym przekonam, a wtedy na pewno podzielę się wrażeniami z Wami.

Halló, sjáumst! - po islandzku cześć!

2 komentarze:

  1. Wspaniały wpis Klaudio.
    Specjalnie nigdy nie fascynowałam się Islandią, ale moze dzieki Tobie teraz zacznę :)

    Pozdrawiam gorąco
    Cleo

    OdpowiedzUsuń
  2. Siema spoko Land of fire


    ----------
    Pozdrawiam
    FajFi

    OdpowiedzUsuń